HET GESPROKEN WOORD

Podcast maken? Stappen zetten!

Door Gavin Schreven en Jannah Ravestein

Podcasts zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons medialandschap. Een podcast kan een krachtig communicatiemiddel zijn voor organisaties die hun kennis op een toegankelijke en compacte manier op hun doelgroep willen overbrengen. Maar waar start je? Hoe vertel je je verhaal via audio? Wij zijn Gavin en Jannah, de audio-superspecialisten, beruchte millennials en de benjamins van R&Z. Drie jaar geleden gingen wij het podcastavontuur aan. We delen graag onze ervaringen met podcasting en nemen je stapsgewijs mee in het maken van een podcast!

STAPPENPLAN

Podcast maken

Het afgelopen jaar hebben we kennisintensieve organisaties zoals Sweco en AEGON geholpen om podcasting als communicatiemiddel in te zetten. De podcast werd hierbij onderdeel van hun contentstrategie, een uiting die direct bijdraagt aan hun thought leadership op een specifiek terrein. Van A-Z dachten we mee met de podcastproductie. Samen bedachten we strategieën om op te vallen tussen alle opkomende podcasts. Het maken van een podcast is een zorgvuldig proces waarbij je de juiste inhoudelijke toon zoekt voor de doelgroep en voor je boodschap. Onze ervaringen en kennis hebben we samengebald tot een stappenplan dat helpt bij het maken van een podcast.

STAPPENPLAN

Podcast maken

STAP 1

De oriëntatie

Zoals bij de meeste contentproducties start ook het maken van een podcast met een goed gesprek. Met jezelf, met je collega’s of met experts. Wat is het beoogde eindresultaat? Is een podcast...

STAP 2

De formule

Het maken van een podcastformule is geen hogere wiskunde, maar vraagt vooral een flinke portie creativiteit. Je begint met een algemene beschrijving van het concept: waar gaat de...

STAP 3

Het script

Een volledig ‘gescript’ gesprek doet al snel geforceerd aan. Maar een eenvoudige gesprekshandleiding – een ‘mini-script’ - kan wel degelijk voor net wat meer houvast zorgen tijdens...

STAP 4

De opname

Time to air! Afhankelijk van de apparatuur bepaal je een geschikte locatie voor opname. Hierbij moet je onder andere rekening houden met de demping en achtergrondgeluiden...

STAP 5

De post-productie

Na de opnames begint het meer ‘onzichtbare werk’: de postproductie. Achter de schermen sleutelen we aan het audiobestand. Versprekingen...

STAP 6

De distributie

Met spanning wachten de sprekers het kant-en-klare .WAV- of .MP3-bestand af. De podcast is klaar om de audiowereld te betreden. Als je de podcast via Spotify wilt verspreiden, moet je eerst een...

STAP 7

De monitoring

Na alle bloed, zweet en tranen wil je natuurlijk meten of je podcasts aanslaan bij de doelgroep. Gelukkig bieden podcastplatforms tegenwoordig monitoringtools. Zo heeft Spotify...

Benieuwd naar onze podcasts?

image

Benieuwd naar onze podcasts?

image

Audio is booming

Audio is booming, kent vele toepassingen en ligt tegenwoordig voor iedereen binnen handbereik. Spraakgestuurde robots, levensechte tekst-naar-spraak-modellen en audioboeken zijn allang geen Back to the future-scenario’s meer. Met de gemiddelde smartphone kun je een radio-opname starten en bijna iedere webpagina kan met een stem naar keuze voorgelezen worden. Ook podcasting kan zich scharen onder deze audiotrends. Drie jaar geleden stond het allemaal nog in de kinderschoenen.

Hoewel de digital nomads de groei van de podcast wel al voorspelden, was het aanbod nog schaars. Maar met name de laatste twee jaar is het gebruik van podcasts explosief gegroeid. Uit onderzoek blijkt dat er ongeveer 5 miljoen Nederlanders wekelijks naar een podcast luisteren. In plaats van gebonden te zijn aan voorgeschotelde radioprogramma’s, maken luisteraars nu via platforms als Spotify, SoundCloud en Stitcher zelf hun keuze uit de eindeloze podcastdatabase.

Sit back and relax Als twintigers, meegegroeid met het digitale tijdperk, zijn we ons als geen ander bewust van de vluchtigheid en overvloed aan informatie en concurrentie. We zijn geprogrammeerd om informatie snel te filteren. Er moet inhoudelijk echt iets te melden zijn; door promotionele content prikken we gemakkelijk heen. Podcasts bieden dan uitkomst om verdieping te vinden in het informatietijdperk. Kennis vergaren zonder verlies van ons kostbaarste kapitaal: tijd. Een podcast kun je namelijk overal en altijd beluisteren: in de auto, in de trein, in de kantoortuin. Heel eventjes achteroverleunend, zonder scherm. Podcasting biedt daarmee ook kansen voor organisaties die veel kennis in huis hebben en die deze ook graag willen delen.

Complexe (tekstuele) informatie wordt vertaald naar begrijpelijke gesproken woorden, zonder per se veel tijd van de ontvanger te vragen. In podcasting staat de inhoud centraal, luisteraars komen voor sterke verhalen. Voor kennis vergaren terwijl je achterover kunt leunen.

Kennis vergaren zonder verlies van ons kostbaarste kapitaal: tijd

GAVIN SCHREVEN

Gavin is vers uit de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen geplukt (door Jannah!) om bij R&Z zijn afstudeeronderzoek te doen. Sinds het afstuderen ontwikkelt hij zich bij R&Z tot een veelzijdige contentmaker met een proactieve en avontuurlijke houding. Gavin speelt een belangrijke rol bij de productie van podcasts. Hij is verantwoordelijk voor het gehele proces: van strategie tot en met eindproduct. The man behind the scenes: het gesprek zelf, dat laat hij graag aan anderen over!

JANNAH RAVESTEIN

Na haar bachelor Communicatie volgde Jannah een master sociale geografie. Terwijl ze in Nederland en daarbuiten burgeroorlogen en vredesmissies bestudeerde, bleef ze haar communicatiekennis bijspijkeren bij R&Z als junior contentmaker. Haar internationale avonturen en haar persoonlijke missie om complexe en relevante verhalen op een begrijpelijke manier te vertellen, zet ze in bij R&Z. Ze verdiept zich in de kracht van communicatiemiddelen. Met haar nieuwsgierige, pragmatische aanpak blijft Jannah naast de podcasts ook de andere superspecialismen van R&Z ontwikkelen.